Maria

12 november 2016 - Maria Island, Australië

Zodra ik voet aan wal zette, begreep ik waarom dit eiland naar een heilige is vernoemd: het is heaven on earth. Het eiland is onbewoond, geheel als nationaal park bestemd en de wilde dieren vliegen (en springen) je om de oren. Het enige duivelse aan het eiland is de aanwezigheid van de Tasmanian devil, waarvan ik er de eerste avond al twee spotte - helaas bleef het hierbij. Interessant is dat de Tasmaanse duivel oorspronkelijk niet op dit eiland voorkwam, maar er is geintroduceerd om een gezonde populatie voor in de toekomst te garanderen. Op andere plaatsen zijn veel duivels namelijk geinfecteerd geraakt met een dodelijk virus dat de diersoort kwetsbaar maakt.

Een nog minder leuk verhaal is dat van de Tasmaanse tijger, waarvan de laatste in 1936 is gestorven in de London Zoo. Door de komst van de kolonisten veranderde er veel, te veel voor deze soort. De invloed op het ecosysteem, zoals jacht om schapen te beschermen en de introductie van dingo's maakte overleven onmogelijk. Desondanks worden er tot op de dag vandaag zoektochten gehouden naar de tijger. Je weet immers nooit zeker.

Mijn verblijf was een oude gevangenis - Maria Island was net als Port Arthur ooit een verbanningsoord - en over het hele eiland zijn fragmenten van deze historie terug te vinden, zoals restanten van huizen en fabrieken. Nadat het eiland een andere bestemming kreeg op grond van morele redenen, is het bekend geworden vanwege de cementindustrie - Portland cement is er uitgevonden. Uiteindelijk bleek het eiland toch niet geschikt om op dergelijke manieren uit te baten en werd het een nationaal park. Geen auto's, geen winkels. Wel rust.

Mijn bezoek aan dit eiland is het hoogtepunt van mijn reis tot nu toe. Met name vanwege de mooie wandelroutes. Zo heb ik er een gelopen naar de top van een heuvel. Dit leverde mij, naast uitzicht over het noordereiland, een sptektakel van honderden dolfijnen op, springend in de oceaan. Bovendien is het mooie aan wandelen op Maria dat er veel routes zijn, maar dat je die niet hoeft te volgen. Zo liep ik op Brunie Island nog wel eens tegen een hek op. Hier niet.

2 dagen, 3 tracks, 50 wombats, 10 kangoeroes, 15 walibies, 20 padmelons, 4 mierenegels, 2 walvissen, 100+ dolfijnen en 22 vogelsoorten later keerde ik terug naar het "vaste land". Jammer dat er geen vakantiehuisje op het eiland mag worden gebouwd... Het is en blijft immers onbewoond. En dat is maar goed ook.

Bird count: 67

PS. Helaas geen foto's deze keer, omdat mijn telefoon is stukgegaan. Deze houden jullie van me tegoed (-;

1. Petra Hofland:
    12 november 2016
    Hoi Tom, wilde eigenlijk nog een late reactie geven op je vorige verhaal "Arthur" en zo staat "Maria" er al op. Wat beleef jij daar veel en wat ontzettend leuk dat wij er op deze manier ook van mee kunnen genieten. Kan me heel goed voorstellen dat het in Port Arthur angstaanjagend was met al die geesten om je heen. En wat lief van je, dat dan zo maar een jongen die je daar ontmoet hebt een slaapplaats aanbiedt. Gaaf dat je de Tasmanian devil hebt gespot, maar laat die tijger maar zitten.....Wat vervelend dat je telefoon kapot is, hopelijk komt hier snel een oplossing voor. Wij verheugen ons in ieder geval weer op je volgende reisverhaal. Heel veel plezier! Liefs PANF XXXX
  2. Susanne:
    12 november 2016
    Weer een heel leuk verhaal en echt nice dat dit het andere weer overtroffen heeft! Super vet van al die dieren! Wel dom van je telefoon! ;) Geniet!
  3. Caroline Boom:
    Lieve Tom,
    Aan de telefoon (toen deze het nog deed;) informeerde ik al naar de Tasmaanse duivel en jij zei:"Wacht maar af...dat lees je in mijn volgende reisverhaal..."
    En wauw wat zag jij veel aan flora en fauna en wat had ik een vooruitziende blik over de schoonheid van Maria Island
    Als ik dit zo lees, denk ik steeds vaker dit wil ik ook zien, echt heel fantastisch. Tot nu toe je hoogtepunt, maar er komt vast nog heel veel moois!
    Geniet Tom! Tot snel, hopelijk heb je voor je intrek in het reservaat als hulpranger weer een werkende mobiel!
    Liefs uit een koud NL, met de Sint in aantocht...XXX