Cattle island

17 december 2016 - Penneshaw, Australië

Allereerst bedankt voor dit mooie kado! Van het geld heb ik een trip naar Kangaroo Island gemaakt, een relatief groot eiland - in de top 3 van Australië - dichtbij Adelaide. Mijn verblijf van vier dagen was zeer geslaagd en te kort om een volledige indruk te krijgen. Op en neer van oost (aanlegplaats veerboot) naar west kost ruim drie uur met de auto, en laten de trekpleisters nou net in het westen liggen.

Dit zijn de remarkable rocks en admiral's arch, een uitgesleten blok graniet en een stenen boog. De rocks zijn spectaculair vanwege de bizarre vormen en het materiaal - je zou er honderden aanrechten uit kunnen zagen, maar je moet wel snel zijn, want de boel slijt weg. De boog is vooral de moeite waard, omdat het deel uitmaakt van de thuisbasis van tientallen pelsrobben. Moeders brengen hier hun pups groot en vaders vechten om hun harem. Om de rust te bewaren, is er een mooie trapconstructie gemaakt zodat je ze van een afstandje kan bewonderen.

Een ander dier dat ik van een afstand bewonderde, is de geeloograafkaketoe, hoog in de casuarina's. Eigenlijk zocht ik de bruine raafkaketoe, maar deze was ook mooi. Naast veel vogels zijn er uiteraard veel kangoeroes - net als toen het eiland ontdekt werd en het zijn naam kreeg. Helaas heb ik er meer dood dan levend gezien, als gevolg van de vele roadkills. De maximum snelheid op de hoofdweg is 110 km/h - tja hoe krijg je anders toeristen tijdig van de ene naar de andere kant van het eiland. De kangoeroes verschillen lichtelijk van die op het vaste land; door de afsplitsing van het eiland duizenden jaren geleden zijn ze gemuteerd/gespecialiseerd.

Oké, veel vogels, veel kangoeroes, maar ik denk toch dat de koeien en schapen in de meerderheid zijn. Met uitzondering van het nationaal park en een paar andere parken is het een goed gemaaide vlakte. Dit viel een beetje tegen. Hoewel... zoals wij Nederlanders weten, kunnen weides ook wat opleveren. Zo reed ik door ondergelopen land en zag ik veel weidevogels, waaronder de steltkluut (deze had ik in Nederland nog niet mogen aanschouwen).

Tijd om de balans op te maken (of toch nog niet?)

Beste eiland: Maria Island

Bird count: 141

1. Caroline Boom:
    17 december 2016
    Lieve Tom,
    Mooi dat je van je 'cadeau' hebt genoten! Deze geweldige ervaringen neem je je hele leven mee. Erg leuk om te lezen hoe jij Kangaroo Island hebt ervaren...wel heel zielig voor alle kangoeroes die het 'autogeweld' niet hebben overleefd.
    In welk opzicht is dit soort op het eiland gemuteerd? Gaaf ook van die robben, lijkt me schattig om te zien.
    Morgen op naar Sydney... waar zowel jij als Niki naar uitkijken;-)
    Een goede veilige vlucht en ontzettend veel plezier met elkaar XX
    Liefs,
    mam
  2. Opa Piet, Marianne en Eveline:
    23 december 2016
    Lieve Tom, inmiddels in Sidney aangekomen en nu eindelijk samen met Niki. Er breekt een mooie tijd aan! Samen Kerst vieren 'Down Under' , en eerder het het Nieuwjaar in dan wij. Lijkt ons heeeeel bijzonder, ook de temperaturen rond deze tijd
    Je hebt mooie avonturen tot nu toe beleefd en er zullen nog vele volgen, that's for sure en wij volgen het dan weer via de verhalen die je naar ons toezendt. Geniet van alles wat jou en Niki tegemoet komt! Voor nu liefs van ons en groetjes.
  3. Petra Hofland:
    24 december 2016
    Lieve Tom, leuk weer om te lezen over Kangaroo Island. Zielig dat er zoveel kangoeroes worden dood gereden. Nu ben je inmiddels in Sydney, waar je samen met Niki kerst gaat vieren. Bij jullie is het al bijna zover...., wij wensen jullie een onvergetelijke kerst 'downunder'. Heel veel liefs van Fleur, Nina, Arthur en Petra. XXXX