Klein India

19 januari 2017 - Canggu, Indonesië

Na ruim een week in Canggu te hebben doorgebracht, zou ik me bijna local kunnen noemen. Bijna, want ik heb hier toch vooral toeristen ontmoet, die hier komen zonnen, feesten en surfen. Een ideale plek dus voor mij, omdat ik ook graag leer surfen. Dit gaat helaas niet vanzelf; met vallen en omslaan.

Net als het weer is de zee iedere dag weer anders. Daarom zoek ik op internet een dag vantevoren de (ge)tijden op. Net als de navigatie van maps.me is deze info onontbeerlijk. Leve de techniek! Onvoorstelbaar hoe men vroeger rondreisde, of vanwege het gedoe en de kosten maar niet. Tegenwoordig is informatie overal beschikbaar - zelfs in Indonesië waar de smartphone begint aan te slaan - wat voorkomt dat je in een slecht en duur ho(s)tel terecht komt.

Ook de scooter is hier een veelgebruikte techniek en ermee de weg op is echt een avontuur! De georganiseerde chaos zorgt ervoor dat je constant alert moet zijn en niet harder dan gemiddeld 40 km/h kan rijden. Een ritje naar Ubud - een dorp in de buurt - kostte me dan ook twee keer zoveel tijd als gedacht. In dit dorp nam ik deel aan een vogelkijktocht dwars door de rijstvelden. Behalve over vogels wist de gids van alles over insecten, reptielen, planten en kruiden. Ik zou bijna gaan begrijpen waarom de VOC hier de boel overnam, als je ziet wat hier allemaal kan groeien!

Door deze tocht heb ik de smaak van vogelen weer te pakken. Tijd dus om Canggu te verruilen voor een meer natuurlijke omgeving. Wel jammer dat ze hier geen goede vogelgids hebben - ik maak betere foto's met m'n pretlens.

Bird count: 168

1. Susanne:
    19 januari 2017
    Wat klinkt dit weer tof zeg! Ik ben echt heel jaloers! Mag zo een tentamen gaan maken... dan heb jij het toch echt beter voor elkaar! Is het surfen uiteindelijk wel een beetje gelukt? We hadden natuurlijk al een keer geoefend in Canada. Veel plezier met je verdere reis en succes met nog meer vogels spotten! Trouwens heb je al een baan of heb je een reactie ontvangen van een bedrijf dat je aangeschreven had? Dikke kus
  2. Martin Coenen:
    Beste Tom,

Heb weer genoten van je pr8ige reisverhalen !!

Surfen op het internet hier op mijn pc in koude Nederland is toch ff wat anders dan in een lekker warm en prachtig land waar jij nu bent en allemaal bent geweest.

Wat een prachtige mooie dieren en fauna...GEWELDIG !!

Ik vind de dieren erg mooi maar ben dan blij en gelukkig met de Nederlandse natuur waar de tuin-slang en de spin op mijn bagage drager denk ik de gevaarlijkste diersoort is die er zijn ;-) moet er niet aan zulke dieren in mijn tuintje en huis.

Wat is eigenlijk een pret-lens ik zie een rond stuk glas dat lacht maar dat is denk ik weet ik wel zeker niet goed.

Vel succes en plezier met surfen en de natuurlijk en hopelijk krijg je snel groen licht weer terug naar Australie...en ik geniet hier in koude landje van je mooie en prachtige warme verhalen !!

Geniet en drink met maten !!

Groetjes die vriendelijk zijn
    Martin
  3. Kees:
    19 januari 2017
    Hoi Tom, ik ben benieuwd naar je surftechniek, misschien kan ik het ook nog leren. Ja op Bali weer nieuwe vogels dat is zeker. Straks op naar Jolan voor een gezellig weerzien van twee vrienden.
    Liefs van hier
  4. Caroline Boom:
    23 januari 2017
    Hee lieve Tom,
    Vandaag heb ik je gesproken, fijn! Je bent inmiddels iets meer naar het noorden gereisd waar het rustiger is, de natuur mooier en de backpackers van een andere orde zijn. Je hebt al veel mooie watervallen en tempels gezien en bent gezien de regentijd al regelmatig met een nat pak teruggekeerd naar je hostel. Geweldig om te lezen en te horen hoe jij alles intens ervaart. Binnenkort naar Java en gezellig met Jolan op pad.
    Voor nu veel plezier nog op Bali en straks op Java samen met Jolan!

Veel liefs en een dikke knuffel X
    Caroline
  5. Tom:
    25 januari 2017
    Leuke reacties! Om echt te kunnen surfen moet ik meer oefenen. Is vooral de timing die lastig is, maar iedereen kan het leren hoor!
    Een lens die niet erg professioneel is en puur geschikt is voor vakantiefoto's noem ik een pretlens (-;
    Vandaag 1e positieve reactie gehad van Aurecon Group. Ga daar 20feb eens langs (nog niks toegezegd natuurlijk).
  6. Martin Coenen:
    25 januari 2017
    I WISH and HOPE ALLE THE BEST !! ,
    bij hopelijk Aurecon Group
    and ..
    4 U2gether <3<3 !!
    moge de mooiste en warmste wind in je/jullie zeilen zitten ook zonder surfplank