ITS World Congress

14 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Na wat indrukwekkende dagen te hebben gehad als echte toerist (zie mijn vorige bericht) wil ik Melbourne nu leren kennen als een stad waar ook mensen wonen en werken. Daarom had ik mij ingeschreven als vrijwilliger voor een congres over slimme mobiliteit. Denk hierbij aan sensoren en zenders die het mogelijk maken om verkeer met elkaar te laten communiceren zodat het aantal ongelukken en files kan worden verlaagd. Het ultimatum van slimme mobiliteit is de zelfrijdende auto waarvan er een aanwezig was op de demonstratielocatie waar ik mij deze week heb begeven.

Dit was Albert Park - een groot park waar ieder jaar de Grand Prix plaatsvindt - en daar moesten bezoekers worden verwelkomd en omwonenden worden geïnformeerd. Dit was mijn taak om te doen samen met een tiental andere vrijwilligers. Naast de zelfrijdende auto van Bosch - ja, Bosch van de boormachines, koelkasten, enz. - was er een zelfrijdende shuttlebus waar bezoekers een rondje in konden maken. Gelukkig mocht ik ook een keer mee en dat was leuk om mee te maken - spannend was het niet, want  het reed slechts 10 km/h.

Omdat het een internationaal congres was waren er bezoekers van over de hele wereld. Naast Australiërs waren er veel Japanners, Chinezen en Europeanen, waaronder ook Nederlanders. Zij gaven een presentatie over tests in Nederland en daar was ik bij. Dit heeft me weer nieuwe ideeën opgeleverd over mogelijke toekomstige werkgevers.

Tijdens het vrijwilligerswerk heb ik een hoop mensen gesproken, nauwelijks bezoekers, maar vooral andere vrijwilligers. Zo was er een jongen uit India die blij was met iemand te spreken die als toerist in India is geweest. Zo spraken we over chai, massala en Mount Abu. Ook heb ik Tim ontmoet, een jongen uit Melbourne waarmee ik later heb gechilld en uiteten ben geweest. Hij wist me een hoop te vertellen over Australië en is erg geïnteresseerd in Nederland - hij wist me zelfs te vertellen waar het ligt! Erg aardige kerel en ik spreek vast nog eens met hem af, in Australië dan wel in Nederland.

Een paar interessante feiten die hij mij vertelde:

- Vlak na de bouw van het reuzenrad in Melbourne stortte het bijna in agv een smeltende constructie na een hittegolf (40 C) van een paar dagen.

- De hoofdstad van Australië, Canberra, ligt tussen Melbourne en Sydney in, omdat de twee steden nogal competitief zijn en niet konden besluiten waar het parlement ondergebracht mocht worden.

- De UV-intensiteit in Australië is een van de hoogste ter wereld. Smeer dus altijd zonnebrand!

- Het dier op de foto bij mijn vorige bericht is een Possum of Koeskoes.

Bird count: 11

PS. Volgende week komt Niki naar Melbourne dus daarna volgt waarschijnlijk mijn volgende bericht!

1. Klaaske:
    14 oktober 2016
    Leuk dat je met dit soort vervoer bezig bent- heel nuttig! Ik houd het kort hoor, maar welke vogels heb je gezien? (Anders ff op de app...)
  2. Caroline Boom:
    Hej Tom,
    Het nuttige en aangename komen ook nu weer samen! Leuk om te lezen!
    Ik ben trots op je;-)
    Veel plezier komende dagen XX
  3. Kees:
    14 oktober 2016
    Leuk dat je nieuwe ideeën en ervaringen heb opgedaan. Gaaf om in zo'n zelfrijdende bus te zitten, lijkt mij. Fijn weekend! Tot horens...
  4. Opa Piet, Marianne en Eveline:
    14 oktober 2016
    Wouw, wat een leuke verhalen hebben we nu al gelezen, dat smaakt naar meer Tom. Misschien wel de avonturen van Tom en Tim ☺️.
    Maar alle gekheid, jij gaat straks Nikki ontmoeten en dat is natuurlijk heel erg leuk en gezellig, dus zal je ff geen tijd hebben om te schrijven. Maar we houden het in de gaten en via AppleTV kunnen we het allemaal lezen.
    Doe Nikki de groetjes, geniet en we kijken uit naar het volgende bericht.
    Liefs van ons xxx
  5. Martin Coenen:
    14 oktober 2016
    Weer een leuke tekst van "The Adventures of Tom Down Under" Bijzonder leuk lijkt me om andere NLanders te ontmoeten die ook zo'n lange reis hebben gemaakt. Leuk zelfrijdende auto's, alleen jammer voor taxi chauffeurs, zijn hun vaan kwijt. Hoe is het weer nu bij jou?! Veel succes en plezier met mooie avonturen...Stoer van je hoor zo'n reis te ondernemen !!
  6. Laurent:
    15 oktober 2016
    Hee Tom!
    Leuke verhalen, en ook de bird count. :D
    Hier is de UV intensiteit momenteel het laagst van de wereld, dus geniet er maar van.
    Veel plezier nog, ook met Niki!