Niki

25 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Dinsdagochtend was het zover: Niki kwam aan in Melbourne na een korte vlucht vanuit Sydney. Het was superleuk elkaar weer na een paar maanden (!) te zien. We hadden een AirBnB geboekt in South Bank, ten zuiden van de Yarra rivier die dwars door Melbourne loopt. Volgens Tim is er een verschil tussen het type mensen ten noorden en ten zuiden van de rivier; old money versus bohemian folks - hebben Niki en ik niets van gemerkt. Onze host John leek niet iemand met oud geld, maar wel degelijk een goede ondernemer. Hij verhuurt zijn huis geregeld aan toeristen, en naast John en wijzelf verbleef er nu ook een andere huurder. Tja, wat moet je anders met drie slaapkamers! Mocht je willen weten hoe het huis eruit ziet of er zelf een keer willen verblijven, check dan deze link

De eerste paar dagen hebben Niki en ik ons prima vermaakt in het centrum van Melbourne. Zo hebben we geluncht in Fitzroy en Lygon street, en hebben we een tentoonstelling in de Royal State Library bezocht. Maar het mooiste in Melbourne vind ik toch wel de parken. In een van die parken staat Captain Cook's Cottage, het oudste gebouw van Australië. Het grappige is dat de Cottage hier steen voor steen is herbouwd en het oorspronkelijk in Engeland stond. Bovendien is oud hier natuurlijk betrekkelijk. Iedere Australiër die spreekt over Australische geschiedenis refereert hieraan - zelfspot hebben ze dus! Ja, het is altijd leuk om het met Australiërs te hebben over hun geschiedenis, en ook makkelijker dan over Europese geschiedenis, want deze is minder overzichtelijk.

Gelukkig houdt Niki ook van parken. Dus hebben we veel gechilld in de Royal Botanic Gardens (bijna alles is hier 'Royal'). Dit is een prachtig stuk groen met onwijs veel bomen- en plantensoorten, en vogels - te zien aan mijn bird count. Zo heb ik hier mijn eerste kookaburra gespot. Helaas kon deze - in tegenstelling tot ikzelf - er niet om lachen. Een lachende kookaburra blijft dus op mijn lijstje staan. Dat de fauna hier anders is dan in Nederland ondervond ik aan den lijve nadat ik op mijn blote voeten wat ging lopen in het gras. Resultaat: een bijensteek, en een goede leer!

Over fauna gesproken: de laatste avond voor het grote avontuur - hierover later meer - zijn we met de tram naar de kust van Melbourne, Saint Kilda genaamd, gereden om de little penguins te zien. En met succes! Rond zonsondergang kwam er een aantal tevoorschijn tussen de rotsen van de pier.

Bird count: 30

PS. Van jullie bijdrage heb ik een vogelgids gekocht. Handig voor in Tasmanië en Gluepot Reserve!

1. Martin Coenen:
    Hoi Tom,
    Weer een mooi verhaal en avontuur!
    Prachtige foto's van bomen, pinguïn en wijnglazen
    Vraag tel je de pinguïns ook als vogels mee?!
    Veel plezier verder op je reis....
    Groetjes uit koude Nederland,
    Martin
  2. Tom:
    25 oktober 2016
    Jazeker, die tel ik mee!
  3. Arthur Hofland:
    25 oktober 2016
    Hoi Tom, wij hadden je eerste blog ook met veel plezier gelezen, maar waren vergeten een reactie te plaatsen. Bedacht mij dus om dat alsnog even te doen, niet te weten dat ik meteen in je nieuwe blog van vandaag zou belanden :-) Leuk om te lezen hoe je het naar je zin hebt in Australie, parken, vogels bijen :-( en leuk om Niki weer te zien. Wij genieten van je verhalen en natuurlijk van alle mooie foto's ! Heel veel plezier in Tasmanie; keep in touch !! Liefs PANF
  4. Caroline Boom:
    Hej Tom,
    Fijn om te lezen dat Niki en jij lekker hebben kunnen chillen en samen gezellige en mooie dingen hebben beleefd. Prachtige foto's ook weer!
    Jammer dat Time flies when you have fun;-)...maar er komt nog meer tijd samen.
    Gaaf zo'n kookaburra, jammer dat deze chagrijnig was ;-)...volgende keer beter.
    Voor jou nu een mooie tijd op Tasmanië, ik kijk uit naar je volgende blog bericht !
    Liefs, Caroline XXX
  5. Opa Piet, Marianne en Eveline:
    25 oktober 2016
    Hey Tom, wij zijn jaloeeeeeeeers, wat heerlijk allemaal! Natuurlijk heerlijk zo'n weerzien na een lange tijd met Niki! Jullie zullen wel enorm veel bijgekletst hebben, parken bezocht, lekker lui in het gras liggen! Ja zo'n bij is wat bijdehand geweest om te steken, want dat zal hij met de dood moeten bekopen, de dommerd. Maar hoop dat je nog wel kan lopen. In dat soort landen is lopen op blote voeten wel riskant, maar dat je nu al prijs had . En nu op weg naar een nieuw avontuur, Tasmanië, je zag al wat vogels en fraaie bomen, vliegende honden, lachvogel, hagedissen vast en wellicht spinnen, daar is de Tasmanian devil natuurlijk een must. We reizen met je mee in gedachten en kijken af en toe via deze website over je schouders heen. Heel veel plezier, we kijken reikhalzend uit naar jouw volgende verhaal en naar de foto's. Liefs van ons xxxxxxx
  6. Nick:
    27 oktober 2016
    Die parken zien er super mooi uit! En gaaf die pinguïns. Net terug uit Suriname verwacht je bijna dat ze hier in Nederland ook zouden kunnen overleven wat betreft temperatuur! Hopelijk spot je nog een hoop vogels op Tasmanie en natuurlijk ook de devil himself!