Gluepot

18 november 2016 - Waikerie, Australië

Hoe anders is het beige Gluepot dan het groene Tasmanie. Het weer is anders, de natuur is anders, maar gelukkig zijn de mensen er hetzelfde: vriendelijk en gastvrij. Ted en Carmel zijn de rangers die voor drie maanden op het park passen, net zoals de afgelopen acht jaar. Ze zijn beiden gepensioneerd, en gepassioneerd over flora (Carmel) en fauna (Ted). Samen met hen ben ik de enige vaste verblijver, maar er komen geregeld dagbezoekers en campeerders - 95% is vogelspotter! - langs om te zien hoe het met de mallee gaat. Mallee is een boomsoort waarnaar de regio is vernoemd en door haar diepe wortels in hete omstandigheden kan overleven. De soort is blijkbaar belangrijk voor vogels (zo zijn er in Gluepot 170 soorten gesignaleerd, waarvan 6 bedreigde soorten), maar ook voor insecten en reptielen. Van de laatste zijn er tot dusver 35 soorten gespot en vandaar dat je ze ook overal tegenkomt. Reden voor mij om ook hier op te letten en zie het resultaat. Zonder insecten geen voer voor de reptielen en geen groen, en dus geen vogels. Zo is alles met elkaar verbonden; een indrukwekkend ecosysteem. Vandaar dat er veel onderzoek in het park plaatsvindt dat het een van de meest gewaardeerde parken in de wereld maakt. Leuk om daar deel van uit te maken, en wel op de volgende manier:

Een dag uit het leven van een assistent ranger

6.30   opstaan

7.15   vogels spotten vanuit een van de kijkhutten

8.20   weermetingen uitvoeren (temperatuur, regen, etc.)

9.00   ontbijten

9.45   boeken categoriseren in de bibliotheek

10.30   thee drinken met de rangers

11.15   vogelbassins schoonmaken

12.30   nest van mallee fowls controleren

13.00   langs het elektrisch hek rijden op zoek naar verstrikt geraakte dieren of andere verstoringen

16.30   het onderzoekscentrum schoonmaken

17.15   off duty

Bird count: 98

PS. De accomodatie is beter dan de meeste hostels waar ik ben geweest. Totaal anders dan ik had verwacht!

1. Kees:
    18 november 2016
    Hoi Tom, lijkt me een vakantie naar je hand, met ervaren spotters en ook veel andere dieren. Je kunt veel vogels bijschrijven op je lijstje! Goed dat de accommodatie tof is.
  2. Caroline Boom:
    18 november 2016
    Hej ranger Tom,
    Wat gaaf om mee te kijken in jouw dagprogramma in Gluepot. Echt een klus voor jou, het lijkt mij superleuk om te doen.
    Het weer ziet er ook goed uit daar.
    Morgen je cursus vogelspotten, dus je bird count zal waarschijnlijk snel stijgen tot ver boven de 100 birds.
    Succes Tom en een fijn weekend! Tot snel!
    XXX
    Caroline
  3. Martin Coenen:
    Beste Tom,

Prachtig verhaal en wat een prachtige pre-historische dieren lijken net kleine dino's ;-)
    waar halen ze elektra vandaag zonnepalen en/of windmolens?! De HTC jouw "oude" smart phone werkt nog prima...gebruik broodzakjes als capuchions ;-)
    Hoeveel graden is het op zijn warmst bij jou?!

Groetjes die vriendelijk zijn
    Martin
  4. Tom:
    19 november 2016
    Ja klopt, vandaag een cursus gedaan waarin werd verteld dat de voorouders van vogels ook dinos waren. Vooral theorie gehad (jawel vogelspotten kan je theoretisch maken) en morgen praktijk. Mn 100ste inmiddels bereikt... een apostle bird. Vanwege het weer (op zn heetst 37C tot nu toe) kunnen ze meestal alles uit zonnepanelen halen (zon 200 stuks). Hier geen capuchon nodig voorlopig (-;
  5. Marianne en Eveline:
    Hoi Tom,
    Klinkt alweer geweldig, weer een groot avontuur! Het rode zand en de zinderende hitte....of valt het nog wel mee? In januari zal het fors warmer zijn, denk ik. Wij zaten wat noordelijker (west), zijn als het ware langs Gluepot gereden, naar Flinders Ranges National Park. Hebben daar gekampeerd. En de natuur is zo bijzonder en soms overweldigend. De kleurrijke vogels (groot en klein), slangen en hagedissen met hun prehistorische uiterlijk, vooral ook spinnen in verschillende maten, die heb je vast ook wel gespot? Leuk dat je met Ted en Carmel, 2 ouwe rotten in het vak, kan optrekken. Ze kunnen je dus veel vertellen, je kan hun kennis opslurpen :-) !
    Een stuk oerland, aan de rand van The Outback. Geniet van de vogels (als er een aantal met uitsterven worden bedreigd is het helemaal goed om ze in ieder geval op je netvlies en sd-card vast te leggen), de bomen en de mensen.
    Bewaar een beetje rood zand van daar in een doosje als je weer vertrekt (duurt nog wel even). Dan kan je het ooit weer eens terugbrengen :-)
    Voor morgen veel succes met het spotten van de vogels!
    Liefs van ons MenE
  6. Niki:
    22 november 2016
    Wanneer mag ik langskomen? Ik kan prima boeken categoriseren en ben goed in thee drinken:p

Kus