Gluepot part 2

25 november 2016 - Waikerie, Australië

Het leven van een (assistent-)ranger is niet altijd makkelijk. Zo moest ik laatst toezien hoe de kop van een emu eraf werd geschoten. Waarom, vraag je, je waarschijnlijk af. Nou, dat zit zo. Om het park loopt een elektrisch hek om grazers en roofdieren buiten te sluiten. Schapen en geiten van omliggende boerenbedrijven zouden anders het gras bestemd voor de parkdieren opeten. Vossen en wilde katten zouden anders vogels het leven zuur maken en nesten leegroven. Dit zou het ecosysteem verstoren, en daarmee de toekomst van de flora en fauna in gevaar brengen. Helaas is het hek ook voor andere (gewenste) dieren een obstakel opdat meer dan eens een kangoeroe of emu verstrikt raakt in het hek en een elektroshockbehandeling krijgt. Deze keer "schoten" we dus te hulp om erger leiden te voorkomen.

Gelukkig heb ik ook kunnen zien wat zulke bescherming oplevert. Tijdens een weekendcursus vogelspotten hebben we 31 soorten gezien, waaronder de regenpartkiet en de port-lincolnparkiet, vogels waarvoor gebieden als Gluepot cruciaal zijn. Al schuilend in een van de hutten zagen we ze hun dorst lessen bij het vogelbad. Een andere vogel die sterk afhankelijk is van dit soort gebieden is de mallee fowl, of op z'n Nederlands: de thermometervogel (gelukkig zijn de Nederlandse namen veel leuker dan de Engelse!). Deze doet maanden over het nestelen en broeden; man en vrouw verzamelen takjes en bladeren, gooien dit op een hoop, en wachten op regen zodat het compost wordt, dat gaat broeien door de hitte die daarop volgt. Hier legt vrouw een een ei op, die vervolgens door man wordt bedekt met zand. De man controleert iedere ochtend en avond de temperatuur van het ei en bouwt de hoop op, dan wel af, om deze constant op zo'n 30 tot 35 graden te houden. Zodra het ei uitkomt, gaat het jong zijn eigen weg - het ziet de ouders nooit meer terug - en wordt het volgende ei gelegd (tot wel tien stuks).

Naast de waarde van het park voor volgespotters heeft het waarde voor onderzoekers - veel studenten verzamelen hier data voor hun onderzoek -, maar ook voor werkzoekenden. Zo komt iedere week de Green Army: jongeren die geld verdienen met onderhouds- en onderzoekwerk, en zo ervaring opdoen voor ander werk. Mogelijk is dat voor Nederland ook een goede optie om de jeugdwerkloosheid terug te dringen! Gelukkig heb ik dat niet nodig, maar je zou er bijna werkloos van worden.

Bird count: 112

PS. Op 28 en 29 januari 2017 vindt de (Nederlandse) Nationale Tuinvogeltelling plaats.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martin Coenen:
    Beste Tom,
    Wat een mooie foto's weer van oa slang,spin, mooie lucht en neeffie of nichtje van Stevie ;-)

Brr een kop van Emu zien worden afgeschoten, ik zal wel kopzorgen hebben dat te moeten zien, Emu niet meer gelukkig daarna.

Geweldig leuk om je Ranger-Tom-Adventures weer te lezen!!

Groetjes koude Nederland...
    Martin
  2. Susanne:
    25 november 2016
    Weer een erg leuk en leerzaam verhaal! Volgens mij zit je helemaal in je element! Misschien is bioloog worden inderdaad niet zo'n slecht idee! ;) Geniet!
  3. Caroline Boom:
    Lieve Tom,
    Vanuit de Intercity naar Amsterdam even een reactie op wederom een prachtig verhaal uit het leven van een assistent ranger. Wat een toffe job, echt ook iets voor jou! En inderdaad bioloog is zeker iets voor jou. Wat sneu van die emoe, maar gelukkig konden jullie het lijden bekorten.
    Wat een grappig en interessant verhaal over die vogels. Wat knap dat ze zelf de temperatuur kunnen regelen. Ze hebben als ouders verder geen rol, heel bijzonder.
    Leuke foto's! En zoals Martin al schreef, ook familie van Stevie. De tijd vliegt, alweer 2 weken ben je in Gluepot. Ik hoop dat Niki ook komt!
    Kees en ik (heb bapo) nu naar Amsterdam, naar het Rijksmuseum wat we ook met jou van plan waren. Dat komt ook nog wel ;-)
    Ik ben zo blij voor jou dat jij zo'n toffe tijd hebt...dit is mooie bagage voor de toekomst!
    Liefs van ons XX
    Kees & Caroline
  4. Tom:
    26 november 2016
    Bedankt voor de reacties! Over stevie gesproken: heeft iemand hem nog recentelijk gezien?
  5. Caroline Boom:
    26 november 2016
    Hej Tom,
    Nog niet naar Stevie geweest. Gaan Kees en ik wel doen hoor!
    XXX